Magyarokat választottak az EuroCommerce uniós érdekképviseleti szervezet elnökségébe

  1. december 9.

Brüsszel, 2004. december 9., csütörtök (MTI) – Demján Sándort, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetégének (VOSZ) ügyvezető elnökét és Jaross Tamást, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnökségi tagját megválasztották csütörtökön Brüsszelben az Európai Unióban a kis- és nagykereskedelmi, valamint a nemzetközi kereskedelmi szektort képviselő EuroCommerce 25 tagú elnökségébe.    

Az 1993-ban alakult EuroCommerce az egyik legnagyobb európai
érdekvédelmi szervezetnek számít, tagjai között 29 ország több mint
100 kereskedelmi szövetsége található. A kereskedelem az EU egyik
legintenzívebben fejlődő ágazata, 5,3 millió – 95 százalékban kis
vagy közepes nagyságú – vállalaton keresztül az uniós bruttó
jövedelem 13 százalékát állítja elő, és 26 millió embernek ad munkát.

A szervezet az unió intézményeinél is jelentős befolyással bír,
célja az unió határain belül és azon túl az európai fogyasztók
érdekeit szolgáló szabad és korlátozásmentes piac biztosítása.
Politikai céljai közé sorolja egyebek között a fenntartható fejlődés
biztosítását, a szociális párbeszéd ösztönzését, a fogyasztók
védelmét, az egységes piac iránti bizalom fenntartását, a
vállalkozói kultúra fejlesztését és a szabadkereskedelem
elősegítését új import- és exportlehetőségek feltárásával az európai
cégek számára.

A szervezet mostani közgyűlésén először választottak
közép-európaiakat az elnökségbe. Mint Peter Bernert, a szervezet
osztrák elnöke jelezte, a jelölés nemzeti alapon történt, és a
EuroCommerce ebbe nem szólt bele.

Demján Sándor az MTI-nek elmondta: Magyarország uniós
felzárkózását gyorsíthatja, ha minden erős lobbyszervezetben
képviseletet kap. Rámutatott: az EU alapvetően gazdasági
érdekközösség, és ha kellően versenyképes tud lenni a
világszíntéren, az kihasználandó lehetőséget jelent minden egyes
tagországának is. Hozzátette: mivel az ő cégének (a Trigránit
Fejlesztési Rt.-nek) tevékenysége nyolc országra terjed ki,
Közép-Európát jól ismeri, így Jaross Tamással együtt megfelelően
tudják képviselni a magyar érdekeket.

Friss tapasztalatairól szólva kijelentette: már az első
közgyűlési nap alapján látható, hogy ebben a szervezetben is minden
ország a saját pozícióját védi, jóllehet minden eljárás
demokratikus. Úgy vélte, Magyarországnak a nyilvános mellett titkos
stratégiára is szüksége lenne a nemzetközi szervezeteket illetően.

Jaross Tamás méltatta, hogy Magyarországot ketten is képviselik
a 25 tagú elnökségben. Fontosnak mondta, hogy az általa és Demján
által képviselt szervezetek elkerüljék az adott kérdések különböző
megközelítését. Emlékeztetett: Magyarországon a kereskedelem
tudhatja magáénak a legnagyobb fejlődést az elmúlt 14 évben. „Számos
olyan kérdés is felmerül, amelyet otthon akkor tudunk jól megoldani,
ha ismerjük az Európában már bevezetett megoldásokat” – mutatott rá.

Peter Bernert elnök a távirati irodának elmondta: régóta ismeri
az érintett magyar szövetségeket, és biztos abban, hogy a két magyar
szakember elnökségi tagsága jó hatással lesz a szervezetre, új
kezdeményezésekhez segítheti az EuroCommerce-t. Egyedülálló előnynek
minősítette a szervezet számára a közép-európaiak elnökségi
részvételét, azt, hogy a vezető testületben „az ottani valóságot
képviselik”. Hangoztatta, ez azért is fontos, mert az egyre nagyobb
cégtömeget maga mögött tudó szervezetnek növekvő befolyása van az
uniós központi szerveknél is.